معمولا برای افرادی که برای بیماران خود در منزل از کپسول‌های اکسیژن طبی استفاده می‌کنند، این سوال پیش می‌آید که “فشار اکسیژن مصرفی کپسول چقدر باید باشد؟” در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل تنظیم فشار کپسول اکسیژن را به شما آموزش دهیم.

تنظیم فشار کپسول اکسیژن طبی

کپسول‌های اکسیژن در منازل در سه حالت زیر مصرف می شوند.

  1. تجویز دقیق پزشک برای زمان و فشار مورد استفاده
  2. تجویز کلی پزشک برای استفاده در صورت کاهش سطح اکسیژن و احساس تنگی نفس
  3. فرد بدون دستور پزشک و به تشخیص شخصی خود، کپسول اکسیژن تهیه می‌کند.

افراد دسته اول لازم است از نسخه پزشک خود پیروی کند و در صورتی که سوالی در مورد اکسیژن تراپی بیمار خود دارند، از پزشک سوال کنند. شما می‌توانید برای شارژ کپسول اکسیژن خود با شماره تلفن 09128457455 تماس بگیرید تا کارشناسان ما در محل کپسول اکسیژن شما را پر کرده، کپسول را طبق تجویز پزشک تنظیم کنند.

اگر جزء دسته دوم و سوم هستید و پزشک برای بیمار شما اکسیژن تراپی را تجویز کرده است اما نسخه دقیقی در مورد نحوه و میزان استفاده از این دستگاه به شما ارائه نداده است و یا با تشخیص شخصی اقدام به خریداری و استفاده از کپسول اکسیژن کرده‌اید، در این مقاله به شما اطلاعات کامل و جامعی در مورد نحوه و میزان استفاده از کپسول اکسیژن طبی ارائه خواهیم داد.

چه زمانی باید از کپسول اکسیژن طبی استفاده کنیم؟

اکسیژن تراپی و استفاده از کپسول اکسیژن زمانی لازم است که غلظت اکسیژن خون کاهش پیدا کرده باشد. برای تشخیص کاهش غلظت اکسیژن از دستگاه پالس اکسیمتری استفاده می‌شود که با قرار گرفتن در نوک انگشت، SPO2 را نشان می‌دهد. SpO2 درصد اکسیژن موجود در هموگلوبین خون را اندازه گیری می‌کند. هموگلوبین پروتئینی است که در داخل گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و وظیفه حمل گازهای تنفسی (دی اکسید کربن و اکسیژن) را بر عهده دارد.

محدوده طبیعی اکسیژن خون

میزان اکسیژن برای هر فرد متفاوت است و بر اساس میزان عملکرد ریه های شما است. به طور کلی، بهترین محدوده غلظت اکسیژن خون برای بزرگسالان بین 95 تا 99% و برای کودکان بین 90 تا 95% است.

در صورتی که بیمار شما از مشکلات تنفسی و ریوی رنج می‌برد، این محدوده ممکن است کمی متفاوت باشد و درصد طبیعی اکسیژن خون فرد بیمار نسبت به سایر افراد کمی پایین‌تر باشد. به عنوان مثال، اگر COPD دارید، بهترین محدوده شما ممکن است 88 تا 92٪ باشد.

در مواقع اورژانسی فشار اکسیژن را به این روش تنظیم کنید. (روش تجربی)

زمانی که غلظت اکسیژن در خون بیمار شما افت شدید دارد و زمانی برای انجام محاسبات ندارید، از روش زیر برای بالا بردن سریع غلظت اکسیژن بیمار استفاده کنید.

  • در ابتدا فشار اکسیژن کپسول را روی 5 تا 7 لیتر قرار دهید تا زمانی که غلظت اکسیژن بیمارتان به حد طبیعی برسد.
  • پس از بهتر شدن حال بیمار، فشار اکسیژن را به مدت 5 الی 10 دقیقه روی 1 تا 2 لیتر قرار دهید (فشار ملایم) تا غلظت اکسیژن خون بیمار تثبیت شود.
  • پس از مدت 5 الی 10 دقیقه اکسیژن را کنار بگذارید. (بجز بیمارانی که طبق دستور پزشک نیاز به اکسیژن دائم دارند.)

روش علمی تنظیم کپسول اکسیژن

هوای معمولی که تنفس می‌کنیم، دارای 21 درصد اکسیژن است. اگر فشار اکسیژن کپسول را بر روی یک لیتر تنظیم کنید، اکسیژن با غلظت 24% به بیمار می‌رسد.

اگر کپسول اکسیژن را بر 2 لیتر تنظیم کنید، غلظت اکسیژن 4 درصد افزایش یافته و با غلظت 28% به بیمار می‌رسد. از 2 لیتر به بالاتر، به ازای اضافه شدن هر واحد، 4 درصد به غلظت اکسیژن افزوده می‌شود.

به طور مثال اگر کپسول اکسیژن را روی 10 لیتر قرار دهید، اکسیژن با غلظت 60 درصد به بیمار می‌رسد.

اگر کپسول اکسیژن را روی 8 لیتر قرار دهید، اکسیژن با غلظت 52 درصد به بیمار می‌رسد.

سخن پایانی

در این مقاله دو روش برای تنظیم فشار کپسول اکسیژن را برای شما شرح دادیم. پیشنهاد ما به شما یادگیری هر دو روش است که در مواقع اضطراری بتوانید از روش اول استفاده کنید و خطرات احتمالی ناشی از کمبود اکسیژن خون بیمار خود را رفع کنید.

همچنین یادگیری روش علمی نیز برای افرادی که از کپسول اکسیژن استفاده می‌کنند ضروری است زیرا باید در مواقع عادی که بیمار شما دچار تنگی نفس خفیف می‌شود، از این روش برای بهبود حال او استفاده کنید.

برای شارژ کپسول اکسیژن خود و خریداری قطعات مرتبط با اکسیژن تراپی با شماره 09128457455 تماس بگیرید. کارشناسان ما در هر نقطه‌ای از تهران، تجهیزات لازم را درب منزل به شما تحویل داده و آموزش‌های لازم را نیز به شما ارائه خواهند داد.