دستگاه مکش، وکیوم پمپ و دستگاه مکنده اسم های دیگر دستگاه ساکشن هستند. این دستگاه وظیفه مکیدن مایعات ضایع را دارد و یکی از پرکاربرد ترین دستگاه های حوزه تنفس درمانی است. زمانی که در بدن ترشحات اضافه و مضر جمع میشود، برای تخلیه و برگشتن به حالت عادی نیاز به دستگاه مکنده است. دستگاه مکش با ایجاد خلا، فشار منفی تولید میکند؛ این فشار منفی باعث جمع آوری خون و خون­آبه می‌شود.

امداد اکسیژن ارائه دهنده خدمات شارژ کپسول اکسیژن و فروش تجهیزات اکسیژن‌تراپی در شهر تهران است. از این پس برای دریافت خدمات و خرید تجهیزات، نیازی به ترک منزل ندارید. شما می‌توانید از هر نقطه‌ای از تهران و به صورت شبانه روزی با شماره 09128457455 تماس بگیرید. کارشناسان ما به درب منزل شما مراجعه خواهند کرد و خدمات و تجهیزات موردنیازتان را در اختیار شما قرار خواهند داد. در این مقاله با امداد اکسیژن همراه باشید تا اطلاعات کاملی درمورد انواع دستگاه ساکشن و روش استفاده صحیح آن به دست آورید.

کاربردهای دستگاه ساکشن

دندان پزشکان در هنگام ترمیم دندان‌ها از این دستگاه برای تخلیه بزاق بیمار استفاده می‌کنند. . این دستگاه برای بیمارانی که سکته کرده‌اند و قسمت‌هایی از بدن آن‌ها آسیب دیده‌است یا در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا از جمع‌شدن مخاط و خون­آبه جلوگیری می‌کند. جمع‌آوری مایعات، ترشحات و مواد اضافی در زمان جراحی، بیهوش کردن بیماران در اتاق بیهوشی از کاربرد‌های دیگر این دستگاه است.

انواع منبع تغذیه دستگاه ساکشن

منبغ تغذیه این دستگاه به دو نوع تنظیم می‌شود.

  • شارژی: این دستگاه مجهز به باطری است. به همین دلیل قابل حمل است. باطری به برق متصل می‌شود و انرژی را در خود ذخیره می‌کند. البته این دستگاه باید هر روز شارژ شود و در صورت استفاده طولانی احتمال خالی شدن باطری وجود دارد.
  • متصل به برق: دستگاه مکش برقی، باید دائما متصل به برق شهری باشد تا کار کند. قابلیت حمل و نقل را ندارد و انرژی را ذخیره نمی‌کند. بدون پریز و برق شهری عملا این دستگاه بی‌استفاده می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. مکنده‌های ثابت قابلیت متصل شدن به دیوار را دارند.

بسته به نوع مصرف و تجویز دکتر، فشار و قدرت مکش دستگاه، تنظیم می‌شود.

انواع ساکشن‌ها

دستگاه مکنده در صنعت پزشکی و رشته‌های مختلف پزشکی کاربرد زیادی دارد. دستگاه ساکشن به 7 دسته زیر تقسیم می‌شود.

دستگاه ساکشن دو مخزنه
  1. پرتابل: دستگاه ساکشن پرتابل، قابلیت جابه‌­جایی و حمل را دارد، نام دیگر این دستگاه ساکشن سیار است. ساکشن سیار در حجم و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود و سبک است. اما لوله این دستگاه یکبار مصرف است و پس از هر بار استفاده باید لوله را تعویض کنید. منبع تغذیه این دستگاه اغلب باطری است و فشار آن قابل تنظیم است.
  2. ثابت: ساکشن ثابت وزن بیشتری دارد و برای مکان‌هایی است که نیاز دائمی‌ به این دستگاه داشته باشند. مخزن آن‌ها معمولا دائمی است اما نوع قابل تعویض آن نیز وجود دارد. ساکشن ثابت در منازل استفاده می‌شود و بر روی دیوار یا زمین نصب می‌شود. این دستگاه در ابعاد بزرگ‌تر برای بیمارستان‌ها ساخته می‌شود. هنگام استفاده از ساکشن ثابت در اتاق عمل، پمپ بیرون اتاق قرار می‌گیرد.
  • بیمارستانی: مکنده بیمارستانی یا ساکشن اتاق عمل، دارای دو تا چهار مخزن هستند. در بخش‌های مختلف بیمارستان بویژه اتاق عمل، برای تخلیه مخاط و مایعات بدن هنگام عمل استفاده می‌شود. پس از عمل برای برقراری جریان بهتر تنفس دستگاه ساکشن را به بینی بیمار متصل می‌کنند.
  • آمبولانسی: ساکشن آمبولانسی با باطری کار می‌کند و به دیواره آمبولانس متصل می‌شود. قدرت و سرعت این دستگاه بسیار مورد توجه است. ممکن است مریض مدت زیادی خونریزی داخلی داشته باشد و این دستگاه باید به سرعت خون را تخلیه کند. لوله و مخزن این دستگاه یک بار مصرف است. البته نوع سیلیکونی آن موجود است.
  • دندانپزشکی: مکنده دندانپزشکی از تجهیزات اولیه و ضروری دندانپزشکان است. این دستگاه در ابعاد بزرگتری نسبت به بقیه مکنده‌ها ساخته می‌شود. مکنده‌های مورد استفاده در دندانپزشکی معمولا چندین لوله ورودی دارد. برای تخلیه بزاق دهان بیمار و ضایعات مواد جرم گیر از این دستگاه کمک می‌گیرند. تخلیه مدوام باعث دید بهتر پزشک و راحتی بیمار می‌شود.
  • زیبایی: امروزه این عمل بسیار پر طرفدار است. دستگاه ساکشن زیبایی، چربی‌های زیر پوست بدن در قسمت‌های مختلفی مثل: شکم، زیرشکم، ران­ها، اطراف صورت و بازو‌ها تخلیه می‌کند. همچنین دستگاه ساکشن در عمل لیپولیز که نوع دیگری از عمل تخلیه چربی است، وظیفه جداسازی سلول‌های چربی را دارد.
  • دستی: ساکشن دستی نیاز به باطری و برق ندارد. در اندازه کوچک تولید می‌شود و برای مصرف خانگی است. این دستگاه ساختمانی ساده دارد. در مواقع خاصی که برق قطع باشد و باطری دستگاه ساکشن خالی باشد، ساکشن دستی مصرف می‌شود و کارایی آن به خوبی دستگاه اتوماتیک نیست.

آیا استفاده از دستگاه ساکشن عوارض دارد؟

دستگاه ساکشن مزایای بسیاری دارد، اما در کنار این مزایا عوارضی نیز وجود دارد. این عوارضی در صورتی بروز پیدا می‌کنند، که از دستگاه به روش صحیح استفاده نشود. در هنگام استفاده از این دستگاه دقت کنید تا مشکلی برای بیمار ایجاد نشود. تعدادی از این عوارض به شرح زیر است:

  • صدمه به مخاط بیمار و ایجاد عفونت در مخاط
  • افت فشار خون در اثر مکش بیش از حد خون
  • سرفه و آتلکاتزی
  • تحریک عصب‌ها و ایجاد آریتمی‌ ( غیرطبیعی بودن ریتم قلب)
  • تغییر فشار داخل جمجمه
  • پاره شدن رگ‌ها و خونریزی بیشتر

طرز استفاده از دستگاه

این دستگاه قوانین و دستورالعمل مخصوصی برای مصرف دارد.

قبل از هرکاری، ابتدا دست‌ها و لوله‌های ساکشن را ضد عفونی کنید.

اگر بیمار بیهوش است باید به پهلو خوابانده شود. و در صورت هوشیاری، بهتر است سر در زاویه 40 تا 50 درجه قرار گیرد و راه تنفسی باز باشد.

درون لوله ساکشن نباید مانعی وجود داشته باشد، قبل از اتصال لوله به بیمار مطمعن شوید دستگاه کاملا خالی باشد.

به میزان محتویات مخزن توجه داشته باشید. اگر ¾ مخزن پر شده است، حتما آن را تخلیه کنید.

سایز کاتتر(لوله ای که به بیمار متصل میشود) و فشار دستگاه باید با میزان سن بیمار تنظیم شود. فشار فرد بزرگسال برای کودک اصلا مناسب نیست و به کودک آسیب وارد می‌کند.

کل فرآیند ساکشن باید در  5 دقیقه تمام شود. هر مکش باید 15 الی 20 ثانیه طول بکشد و بین هر مکش به بیمار استراحت داده شود.

عمل ساکشن بسیار حساس می‌باشد و باید با تجربه، تخصص و علم انجام شود. عدم توجه به موارد ذکر شده باعث به خطر افتادن جان بیمار می‌شود. لطفا موارد را رعایت کنید!

سخن پایانی؛ آموزش صحیح مهم‌ترین بخش کار

دستگاه ساکشن یکی از دسگاه‌های پرکاربرد حوزه پزشکی است که در اکسیژن تراپی نیز کاربرد دارد. مهم‌ترین بخش در استفاده از این دستگاه، آموزش استفاده صحیح و اصولی از آن است؛ زیرا در صورت استفاده نادرست و بی دقتی در استفاده، ممکن است جان بیمار در خطر بیفتد. ساکشن را به مدت طولانی انجام ندهید و اگر تجربه کافی استفاده از دستگاه را ندارید، برای تنظیم درجه دستگاه، از پزشک و پرستار راهنمایی بگیرید.

برای خرید و شارژ کپسول اکسیژن طبی، همچنین دریافت مشاوره برای خرید بهتر شما می‌‌‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز با شماره تلفن 09128457455 تماس بگیرید. کارشناسان ما به محل زندگی شما خواهند آمد و علاوه بر شارژ کپسول اکسیژن، آموزش‌های لازم برای استفاده از اکسیژن طبی را نیز به شما آموزش خواهند داد.