اگر می‌­خواهید کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز خریداری کنید و اطلاعات کافی برای انتخابی مناسب ندارید یا از تفاوت‌ها آگاهی ندارید، با ما همراه باشید. برای خریداری تجهیزات اکسیژن تراپی و شارژ کپسول اکسیژن، می‌‌توانید با شماره 09128457455 تماس بگیرید. کارشناسان ما کلیه تجهیزات مرتبط با اکسیژن تراپی را درب منزل به شما تحویل داده و آموزش‌های لازم را نیز به شما ارائه خواهند داد.

کپسول اکسیژن چیست؟

کپسول اکسیژن، اکسیژن مبحوس شده درون کپسول‌های آهنی می‌­باشد. این اکسیژن به دو صورت ثابت و قابل حمل وجود دارد و برای درمان بیماران دچار به تنگی نفس بهترین گزینه است.  زمانی که سطح اکسیژن خون فرد افت کند با علائمی مانند: سرگیجه، سبکی دست و پا، سیاهی چشم‌ها و تپش قلب بالا مواجه می‌شود. اگر به این علائم توجه نشود در زمان کوتاهی فرد بیمار هوشیاری خود را از دست می‌دهد.

با توجه به این که در این حالت، سیستم تنفس طبیعی بیمار دچار اختلال شده نیاز به اکسیژن کمکی است. این اکسیژن کمکی معمولا در قالب کپسول طبی اکسیژن وجود دارد و اکسیژن بیمار را به سطح مناسب برمی‌گرداند. البته کپسول اکسیژن بجز بیماران، برای زندگی روزمره افراد عادی نیز فواید زیادی دارد. با آلودگی‌های امروزه شهر‌ها و کشور‌ها، تنفس روزانه اکسیژن پاک برای سلامتی شما بسیار مفید است.

 کپسول اکسیژن 10 لیتری در بیمارستان‌ها استفاده می­­شود و کپسول‌های اکسیژن با سایز 3 و 8 لیتر برای مصارف خانگی مناسب هستند. این کپسول‌ها در اندازه‌های کوچکتر نیز تولید می­شود و قابل حمل می‌باشد. بسته به میزان مصرف خود می‌توانید از کپسول‌های بزرگ‌تر نیز برای مصارف خانگی استفاده کنید. نیاز بیماران مبتلا به تنگی نفس یا مشکلات ریوی به کپسول اکسیژن دائمی است و نمی‌توان این نیاز را نادیده گرفت زیرا ممکن است جان این افراد به خطر بیوفتد.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز، حجم بزرگ‌تری از اکسیژن را به صورت داِئمی تولید می­کند. منبع تغذیه این دستگاه، اکسیژن اطراف است. اکسیژنی که وارد دستگاه می­شود، به اکسیژن غلیظ‌تری برای تنفس بیمار تبدیل می­شود.

این دستگاه دارای قابلیت تنظیم فشار است و اکسیژن طبیعی موجود در اطراف را 20% درصد غلیظ‌تر می‌کند تا برای تنفس فرد بیمار آماده باشد. خلوص مناسب اکسیژن، بدون نیاز به شارژ با اکسیژن و هزینه مناسب برای استفاده دائمی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه است. دستگاه اکسیژن ساز نیز ظرفیت‌های 3، 5، 8 و 10 لیتری دارد.

دستگاه اکسیژن ساز به دو دسته تقسیم می‌شود. در ادامه به بررسی این دسته‌ها می‌­پردازیم.

دستگاه اکسیژن‌ساز
دستگاه اکسیژن‌ساز

1. ثابت

این دستگاه قابلیت جابه‌جایی ندارد و برای افرادی مناسب است که نیاز به حمل اکسیژن نداشته باشند. نوع ثابت این دستگاه اکثرا برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌­گیرد و دو حالت تولید اکسیژن پالسی و دائم دارد.

پالسی: در حالت پالسی مقداری اکسیژن تولید می‌­شود سپس دستگاه از کار می‌‌ایستد. به معنای دیگر ریتم مشخصی دارد. تولید اکسیژن، ایجاد فاصله مشخص و دوباره تولید اکسیژن، روند کارکرد حالت پالسی است.

دائم: همانطور که از اسم این حالت مشخص است، دستگاه بدون توقف و ایجاد فاصله، مداوم در حال تولید اکسیژن است.

دستگاه اکسیژن ثابت دارای چرخ است و می‌توان در محیط خانه آن را جابه‌جا کرد. اما راحتی دستگاه‌های متحرک را ندارد.

2. قابل حمل

اولین تفاوت این دستگاه سبک‌تر بودن و وزن کمتر نسبت به نوع ثابت است. تولید اکسیژن این دستگاه معمولا به صورت پالسی است. قابلیت تنظیم اکسیژن خروجی به صورت دستی دومین تفاوت این دستگاه است. طول عمر باطری دستگاه از  1 تا 8 ساعت متفاوت است و مدت شارژ دهی دستگاه، بسته به میزان استفاده شخص بیمار است.

نقطه مشترک این دو دستگاه استفاده از سیستم IMPULS است. این سیستم هوشمند دارای سنسورهایی داخل دستگاه است، دم و بازدم بیمار را تشخیص می‌دهد. در زمان دم اکسیژن مورد نیاز را به بیمار می‌دهد و در هنگام بازدم مونوکسیدکربن را گرفته و خارج می‌کند. این دستگاه‌ها وزن کمتری دارند و کوله‌هایی برای حمل این دستگاه‌ها طراحی شده است تا مشکلی برای حمل ایجاد نشود.

کدام بهتر است؟

کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز ممکن است هر دو برای مصرف شما مناسب باشندو باید در تمام موارد توجه داشته باشید که تجویز دکتر بهترین راه برای انتخاب گزینه مناسب است. شخصی که نیاز به تنفس مقطعی دارد؛ ممکن است با ده دقیقه تنفس، سطح اکسیژن در خون وی به حالت اولیه برگردد. در نتیجه برای این شخص کپسول اکسیژن بهتر است و نیاز به دستگاه اکسیژن‌ساز نیست. کپسول اکسیژن خلوص خیلی بالاتری نسبت به دستگاه اکسیژن‌ساز دارد، خلوص اکسیژن موجود در کپسول 99.9% است.

دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن مورد نیاز را با کمپرسور در لحظه تولید می‌کند. به همین خاطر خلوص اکسیژن تولید شده در این دستگاه 96% است!

اکسیژن تولیدی توسط دستگاه اکسیژن‌ساز خشک است. اما کپسول اکسیژن هوای مرطوب دارد چون ترکیبی از گاز اکسیژن و مایع اکسیژن است. می‌توان گفت خلوص اکسیژن کپسول از دستگاه بهتر است.

بیمارانی که اکسیژن زیر 75% یا 80% دارند باید از اکسیژن 5 لیتری استفاده کنند. این میزان اکسیژن برای این افراد کافی است و سطح اکسیژن خون را کاملا تنظیم می­کند.

اکسیژن زیر 75% تا 60% با کپسول 5 لیتری تنظیم نمی­شود و شما باید از کپسول 10 لیتری استفاده کنید.

خرید آگاهانه کپسول با اندازه مناسب به شما کمک می‌کند و جلوی ایجاد ضرر و زیان برای شما را می‌­گیرد.

سخن پایانی؛ کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز؟

برای انتخاب از بین دستگاه اکسیژن‌ساز و کپسول اکسیژن، بهترین راه توجه به نظرات پزشک متخصص است. اهر یک از دو دستگاه، مزایای خاص خود را دارند و می‌توانند نیاز بیمار به اکسیژن را برطرف کنند. در صورتی که پزشکک معالج نرجیح خاصی بین این دو دستگاه نداشته باشد، انتخاب با خود شماست و می‌توانید مطابق با سلبیقه خود هر یک از این دو دستگاه را استفاده کنید. برای خرید تجهیزات اکسیژن‌تراپی و شارژ کپسول اکسیژن، می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر نقطه‌ای از تهران با شماره 09128457455 تماس بگیرید. کارشناسان ما به محل زندگی شما خواهند آمد و علاوه بر شارژ کپسول، آموزش‌های لازم برای استفاده از اکسیژن طبی را نیز به شما ارائه خواهند داد.