بسیای از افرادی که برای بیمار خود در منزل از کپسول اکسیژن استفاده می‌کنند، پس از مدتی متوجه وجود نشتی در مانومتر کپسول اکسیژن می‌شوند. این اتفاق باعث هدر رفتن اکسیژن و افزایش هزینه‌های مراقبت از بیمار می‌شود. در این مقاله قصد داریم طرز صحیح استفاده از مانومتر و ترتیب صحیح استفاده از کپسول اکسیژن طبی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید مدت طولانی‌تری از رگلاتور خود استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید برای شارژ کپسول اکسیژن خود با شماره 09128457455 تماس بگیرید. کارشناسان ما در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر نقطه‌ای از تهران، آماده ارائه خدمات حضوری به شما هستند.

چگونه از کپسول اکسیژن استفاده کنیم که ریگلاتور هرگز خراب نشود؟

اکسیژن گاز حیاتی برای انسان است و در افرادی که نیازمند استفاده از کپسول‌های اکسیژن هستند، کمترین میزان هدر رفتن این گاز ممکن است باعث بروز آسیب‌های جبران ناپذیر شود. ریگلاتور در کپسول های اکسیژن میزان گاز خروجی از کپسول را کنترل می‌کند و آسیب به این بخش می‌تواند باعث بروز نشتی اکسیژن و هدر رفتن این گاز شود.

روش استفاده صحیح از کپسول اکسیژن طبی بسیار ساده است و تنها لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا مانومتر کپسول هرگز دچار نشتی و خرابی نشود.

مراحل راه اندازی و استفاده از کپسول اکسیژن طبی

پس از وصل کردن قطعات اکسیژن تراپی مانند ماسک یا کانولای بینی، رگلاتور و کپسول اکسیژن به یکدیگر شما می‌توانید از کپسول اکسیژن استفاده کنید.

مراحل صحیح استفاده از کپسول اکسیژن

  • ابتدا شیر اصلی مخزن (سیلندر اکسیژن) را باز کنید
  • صبر کنید تا عقربه مانومتر میزان اکسیژن موجود در کپسول را نشان دهد. این عقربه مانند آمپر ماشین بالا می‌آید و در میزان مشخصی توقف می‌کند.
  • پس از بالا آمدن عقربه مانومتر، شیر خروجی اکسیژن را به میزان مورد نیاز باز کرده، میزان اکسیژن خروجی را تنظیم کنید.
  • نکات مربوط به تنظیم میزان اکسیژن مصرفی به طور کامل در سایت امداد اکسیژن آموزش داده شده است. شما میتوانید با دو روش نسبت به محاسبه و تنظیم اکسیژن مصرفی خود اقدام کنید.
  • پس از اتمام استفاده از کپسول و زمانی که دیگر نیازی به اکسیژن وجود ندارد، ابتدا شیر سیلندر را ببندید.
  • اجازه دهید هوای داخل مانومتر تخلیه شود. حرکت آب درون مخزن آب متوقف شود و عقربه مانومتر روی صفر قرار گیرد، سپس شیر خروجی اکسیژن را ببندید.
  • مراحل اتمام استفاده از کپسول اکسیژن از اهمیت بالایی در حفظ مانومتر برای مدت طولانی دارد. در صورتی که این مراحل را به درستی اجرا نکنید، مانومتر پس از مدتی دچار نشتی می‌شود.

روش‌های اشتباه بستن کپسول اکسیژن

در صورتی که از این روش استفاده کنید، مانومتر شما هرگز خراب نخواهد شد. اما در صورتی که با هر یک از سه روش زیر، جریان اکسیژن را قطع کنید، پس از مدت کوتاهی مانومتر خراب شده و لازم است آن را تعویض کنید.

  • بستن شیر کپسول و باز گذاشتن شیر مانومتر: در صورت بستن جریان اکسیژن به این روش، در هنگام استفاده مجدد از کپسول اکسیژن و زمانی که شیر کپسول باز می‌شود، اکسیژن با فشار زیاد از مانومترخارج می‌شود و فلومتر مانومتر آسیب می‌بیند.
  • بستن شیر مانومتر و باز گذاشتن شیر کپسول: در این حالت اکسیژن در لوله‌ها باقی می‌ماند و اکسیژن به مانومتر فشار می‌آورد و این قطعه به مرور زمان دچار نشتی می‌شود.
  • بستن شیر کپسول و مانومتر همزمان با هم: این روش نیز برای قطع کردن جریان اکسیژن اشتباه است و به دلیل تخلیه نشدن اکسیژن از لوله‌ها و مخزن مانومتر، به تدریج رگلاتور آسیب می‌بیند. در این صورت لازم است آن را تعویض کنید.

با مانومتری که دچار نشتی شده چه کنیم؟

در صورتی که مانومتر شما نشتی دارد، با شماره 09128457455 تماس بگیرید. کارشناسان ما در قطعات مورد نیاز اکسیژن تراپی را در کوتاه‌ترین زمان و در هر نقطه‌ای از تهران درب منزل به شما تحویل خواهند داد. همچنین نکات مربوط با اکسیژن تراپی را نیز به شما آموزش می‌دهند، تا در آینده دچار مشکلات مشابه نشوید.

سخن پایانی؛ طرز صحیح استفاده از مانومتر و جلوگیری از خرابی آن

در صورتی که می‌خواهید به مدت طولانی از مانومتر کپسول اکسیژن خود استفاده کنید، زمانی که استفاده از اکسیژن تمام شد و قصد بستن شیر اکسیژن را دارید، هرگز شیر سیلندر و خروجی اکسیژن را همزمان با هم نبندید. این کار پس از مدت کوتاهی باعث بروز نشتی در مانومتر و هدر رفتن اکسیژن می‌شود. امداد اکسیژن ارائه دهنده کلیه کپسول اکسیژن در شهر تهران، در هر ساعتی از شبانه روز آماده ارائه خدمات است. برای شارژ کپسول اکسیژن و یا خرید قطعات اکسیژن تراپی با شماره 09128457455 تماس حاصل فرمایید.